En artikel af dommer, Jan Maxen

I henved 14 år har det været mit privilegium at dømme verdens bedste piloter i verdens hotteste aerobatic fly ved VM og EM over stort set hele verden.

Alt har en ende og det er på tide at bringe stafetten videre.  Håber artiklen kan få et par læsere ud af skabet og op på  dommerlinien, som er benævnelsen  på dommernes arbejdsplads .

Hos Chief Judge hersker nærmest uindskrænket enevælde og CJ kan indstille en dommer til udvisning i tilfælde af eks. mobilsnak på linjen, manglende konstans i scoringerne mm.

Vi er i Oregon USA  til  VM i Advanced Aerobatic –  70 piloter er tilmeldt .

På et græsområde, der fylder en lille  halv fodboldbane, sidder 10 dommerteams og venter. De er anbragt med 15 meters mellemrum i behagelige liggestole med 3 personer på hvert hold: 1  dommer, 1 assistent og 1 skriver. Kl. 0945 lyder chefdommerens fløjte og råb: ”warm up pilot coming now”

 

Han sidder med assistenter, flere hjælpere, camerafolk, og hersker over mobiltelefoner, frugt, sandwich, slik, kaffe, te og meget mere og overskuer dommerlinien og boxen fra sit telt bagerst på Judges Line. Chief judge – CJ-  og hans hold   dømmer samtlige manøvrer under hele konkurrencen og fanger det meste. Alle sekvenser recorderes, bl.a. for at kunne verificere korrekt fløjet figur i tvivlstilfælde.

Min dommerassistent har hentet dagens første program, mærket  ”warm up pilot” i dommerteltet hos CJ. Vi gennemgår og markerer med spritpenne figurerne  og ved, der vil blive fløjet forkerte figurer, som vi skal  spotte – altid  lette sommerfugle i maven – kaffe og vand er på plads, solbriller pudset, mobiltelefoner slukket  osv. En Extra 300L nærmer sig hurtigt  på Y-aksen, i  lav højde og fuld power henover judges line, og ikke et øje er tørt, mens den overlegent krænger og trækker op.

Dommerne sidder ud for og ser op langs  Y-aksen, 150 m fra nærmeste side. Solen er endnu bag os, men vi har alligevel slået parasollen op. Der er 500 m til hver side i den 1000 gange 1000 m store  arena, hvor flyvningerne afvikles. X aksen  ligger parallel med dommerlinien og er 500 m borte fra os. Her flyves de fleste af de 14-15 figurer i hver programsekvens.

Nogle figurer flyves på Y-aksen og er nødvendige til  vindkorrektion, for ikke at blæse ud af boxen i kraftig vind.

Der flyves 4-5 programmer ved et VM: et kendt, et frit, som piloten selv sammensætter og nogle ukendte. Hvert program har en separat vinder. Bedste kvindelige pilot hædres ligeledes!

Det kendte program foreligger omkring årsskiftet efter vedtagelse  på det årlige CIVA møde. Programmet tæller normalt ikke med i den endelige totalscore og giver piloter og dommere mulighed for at tilvænne sig til boxen  m.m.

Extra´en  stiger til 200 m og flyver  boxens  4 sider, derefter midt gennem boxen, så tværaksen og ender i 100 m højde – kaldet low-low lig med diskvalifikation. Det sker gerne et par gange ved hvert VM eller EM – der er ingen slinger i valsen, når det drejer sig om safety. Ærgerligt for piloten, der har trænet i flere hundrede timer, brugt penge som George Cloony – entrey fee koster  15.000-20.000 kr. osv. En valgt international dommer har ikke de store økonomiske overvejelser, idet rejseudgifter og ophold normalt dækkes af CIVA. I de senere år har assistenten haft  samme  vilkår.

Boxen ligner et frimærke fra 1000 m højde.  Stordåden skal flyves indenfor boxens rammer for at undgå dyre strafpoint. Alle manøvrer, der startes bagved dommerlinien får et Hard Zero = ingen point til piloten og medfører en rutchebanetur på scoringslisten.

Performance Zone er et klart og tydeligt markeret område på 1000 gange 1000 m, hvor midten er de 2 aksers krydsning.

Årerts CJ er  fra Sydafrika og har medbragt et vuvuzelahorn, som bræger hver gang en pilot er på vej ind i boxen.  Alle sanser og især øjne er rettet mod en lille prik på himlen, der  dykker ind i boxen og udfører de 3 obligatoriske Wing Wags  som signalerer  program start. Min Assistent starter på dagens første call og min  opmærksomhed er nu naglet til boxen, mens jeg afgiver en score efter hver figur er afsluttet.

Warming up pilot deltager ikke i konkurrencen, og vi noterer 3 nedadadgående  rul i stedet  for 2 –  roll rate er 400 gr./sek. –  dømmer HZ. Der er flere fejl. Så er det eksamenstid, og vi jokker gennem det morgenvåde græs i svuppende sko, op til CJ residens, står i en halvkreds og messer på skift scorerne for hver figur. Får ros, et kort nik og et hævet øjenbryn, en sjælden ting på dommerlinien – for at have fanget de 3 rul. 2 ud af 10 dommere har set det. Ellers mere almindeligt ved dagsstart: ”Not good enough – 4 judges below 5  points and 5 judges above  7 points. You have to sharpen”. Vi sjokker tilbage klar til 10 timer, med gradvist overanstrengte og rindende øjne. 

Det kendte program

Er ens for alle deltagende piloter og kan trænes lige så meget han/hun har tid og råd til–

Vi fylder kaffekopper og assistenten medbringer de 30 første programmer – en for hver pilot.

De næste 3 timer afvikles 20-30 flyvninger, vore scoreark hentes umiddelbart af en runner. Med dommerens underskrift påtegnet, er der ingen mulighed for fortrydelse. Det tilhører nu juryen og   beregnerkontoret og indgår i dagens judges performance index, der  sluttelig ranker dommerne og anvendes ved udvælgelsen af næste års dommerpanel.

Ved VM i Radom i Polen 2010 deltog næsten 90 af verdens bedste piloter, og vi afgav  knapt 4000 karakterer på 7 dage –det må gå galt ind imellem.

Efter 2 dage afsluttes det kendte program, der ikke tæller med i den samlede score. De 20-25 bedst placerede vil erfaringsmæssigt  indtage nogle af topplaceringerne i det næste frie program.

Det frie program

Piloterne kan vælge mellem flere figurer fra et såkaldt Aresti katalog, opkaldt efter en berømt spansk showpilot, der gjorde sig i 30´erne. Han gav hver figur en sværheds koefficient og et grafisk symbol.

Det er en større kunst for piloterne, at vælge og sammensætte et program, der afspejler flyets  og pilotens egenskaber og personlighed. Der er forskel på piloternes evne til at komponere et program, der kan flyves optimalt i hhv. nul vind og stærk vind og på begge akser i boxen. Alle piloterne har hver sit program med sit personlige fingeraftryk.

Det frie program er en udfordring for dommer og assistent, der skal  fungere i et perfekt samarbejde med de stadige skiftende programmer.

Kataloget indeholder flere tusinde forskellige figurer linket til Sportsman, Intermediate, Advanced og Unlimited og opdateres løbende.  For dommerne er det en test i koncentration, og hver sekvens må indlæres på få sekunder og  modsatte rul, indvendige/udvendige manøvrer osv. markeres. Efter 10 timer på linien missede vi  eks. sidste figur i dagens  sidste flyvning for nogle år siden og gav en  høj score i stedet for HZ. Vi overså, at piloten fløj et udvendigt rul i stedet for et indvendigt:

baren åbner først, når CJ har fløjet  dagens sidste flyvning af,  og vi har forladt Judges Line.

Det ukendte program

Piloterne ser frem til det ukendte af flere grunde. Det er sammensat af svære  figurer , som er  valgt af hvert team og lagt ned i en kurv 2 dage før programmet flyves. CJ og Jury sammensætter et program, der ikke må trænes. Spændingen er stor , når programmet offentligøres dagen før flyvning.

Det ukendte program afslutter de Internationale Mesterskaber.

Closing Ceremony

VM og EM indledes og afsluttes under stor pressebevågenhed. Alle deltagere går ”Cat Walk” gennem byen, der er TV, borgmestertaler og CIVA præsidenten, pt.Lars Gøran Arvidsson fra Sverige,  åbner showet.

Guld, sølv og bronze trofæer og medaljer uddeles til luftens helte under  den store festbanket sidste aften og også dommerne bliver hædret og klappet ud .Som regel!

Kammeratskaber og venskaber stortrives  blandt Jury, piloter ,hjælpere  og dommere. Det er hvert år en kæmpe fornøjelse at gense  ansigter og ren hygge , når baren åbnes om  aften og alle  for en stund ”glemmer” dagens og  morgendagens flyvninger. Næsten!

Hvordan blive en god dommer?

Ved åbningen af ethvert VM og EM understreges, at vi er internationale dommere og altid skal tilsikre høj grad af objektivitet i bedømmelsen af figurerne uanset national observans.

Gennem alle årene fra første VM  er forsøgt flere tiltag for at fjerne den ”menneskelige faktor” fra scoreafgivelsen. Uanset dommerkvaliteter er der en restkvote af ubevidst menneskelig input i de fleste dommere. Fair Play Systemet, FPS, er sidste generation på området. Ved første intro i Oregon VM 2008 var initiativtageren til FPS med på Judges Line for personligt at afprøve systemet. Det fungerede og fangede en højere scoreafgivelse til hans egen nations piloter end samtlige øvrige dommeres score. Blod er tykkere end vand!  Judges Performance offentliggøres i øvrigt hver dag –.

Der afholdes hvert år flere vedligeholdelseskurser og tests, som dommerne opfordres til at deltage i…Før hver VM og EM  tilsendes en fyldig Questionaire, der skal udfyldes og sikrer, at dommerne er bekendt med de sidst opdaterede regler.

Dommerassistenten – fremtidens dommer

  • Sidder ved siden af dommeren , skal kunne fungere under pres og læse figurerne, således at dommeren udelukkende ser op i Boxen  på himlens bue  og koncentrere sig 100% om hvert flys bevægelser på X og Y aksen . Når assistenten siger END of figure,  giver dommeren   en score umiddelbart til skriveren. Uden en god assistent går det slet   Det fordrer gehør og især timing at give dommeren kontinuerlige calls, holde øje med HZ, notere flyets Positioning , holde dommeren glad !!  osv. En  skønne dag er det Assistenten , der indtager Dommersædet .

Der er  200-300 godkendte internationale dommere i CIVA regi og omkring de 20 bedste vælges  til VM og EM i Glider og Power Aerobatics. Langt de fleste dommere har en operativ fortid i kunstflyvning og har deltaget i konkurrencer. Det er absolut ingen betingelse.

Næste større dommerkursus foregår 14 marts i England.

Eller du kan  joine en af verdens bedste piloter Patty Wagstaff   i St. Augustin , USA. Påregn ret mange transportudgifter i starten.. Bliver du valgt til international dommer er der som nævnt  dækning af rejseudgifter og logi.

Start din rejse med at se og downloade fra www.fai.org , hvor du finder alt vedrørende kunstflyvning på internationalt niveau.

British Aerobatic Association opdaterer  hvert år en Judges Tutorial , hvor du både  kan se og læse de enkelte kunstflyvefigurer og hvordan du dømmer dem.

 

Vi ses foreløbig til DM i juni og senere Nordic , og du er velkommen til at maile til formanden for DKFU Erling Hansen eh@elion.dk eller janmaxen@hotmail.com. Jeg er klar til at supporte dig i årene fremad  i din nye karriere.

 

VH Jan Mad Max, International  Judge

Ordforklaring:

Boxen : et 1000*1000 m område på himlen..Markeret med hvide hjørner så piloten nemt kan se den.

CIVA : Den Internationale Kunstflyverorganisation

CJ :  Chief Judge

Dommerlinien / Judges Line :  betegnelse for dommerområdet 150 m fra   Boxen

HZ : Hard Zero .Dommerne giver HZ , når en figur flyves forkert mm.

Positioning :  Hver pilot får en score for evne til at placere figurerne korrekt i boxen

131 WAGAC 2013Dommerlinien til Glider-VM i Finland i 2013. Hver parasol “huser” et dommerteam 🙂

133 CompetitionYAK-52 VM i Rusland, 2012. Webmaster, der er caller (siger hvilken figur der flyves) ses til højre, dommer Jan Maxen i midten, og hans kone som sad til venstre, men nu står bag kameraet, skrev karaktererne ned. Det kan godt virke som mange mennesker, men vi har faktisk alle 3 ret travlt!